• آموزش نصب
  • آموزش سیم‌کشی، تعویض و نصب کلید و پریز زنگ

آموزش سیم‌کشی، تعویض و نصب کلید و پریز زنگ

تاریخ انتشار:
1403/06/07
نویسنده:
نیکان دیاله آبادی
مدت مطالعه:
7 دقیقه
آموزش نصب
اشتراک گذاری
آموزش سیم‌کشی، تعویض و نصب کلید و پریز زنگ

در این روزه‌ها با نصب و خرید آیفون‌ تصویری فرض بر این است که دیگر دوره استفاده از زنگ‌های ساده به سرآمده است و مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. این تصور کاملا اشتباه است زیرا زنگ درب‌های آپارتمانی از کلید و پریز زنگ ساده استفاده می‌شود. به همین دلیل آشنایی با نقشه سیم‌کشی زنگ ساده در ساختمان و نحوه نصب اینگونه زنگ‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است و یکی از موضوعات کاربردی به حساب می‌آید. 

نحوه سیم کشی زنگ درب ساختمان

به صدا درآمدن زنگ‌ در ساختمان‌ها به سیم‌کشی نیاز دارد. معمولا سیم‌کشی مربوط به زنگ ساختمان همزمان با سیم‌کشی برق انجام می‌شود؛ در این شرایط در صورتی که خانه به صورت ویلایی باشد، کابل برق زنگ تا نزدیکی درب خانه امتداد پیدا می‌کند و در صورتی که خانه از نوع آپارتمانی باشد، سیم برق باید تا پشت درب امتداد پیدا کند که بتوان برای نصب زنگ اقدام کرد. 

بنابراین نقشه سیم‌کشی زنگ ساده و نحوه سیم‌کشی آن می‌تواند وابسته به نوع سیم‌کشی برق در خانه به دو صورت روکار یا توکار انجام شود. در صورتی که سیم‌کشی برق ساختمان به صورت توکار باشد، کابل برق مورد نیاز برای نصب زنگ نیز به صورت توکار اجرا می‌شود. به این صورت که یک رشته سیم فاز و یک رشته سیم نول از جعبه فیوز به سمت درب کشیده می‌شود. این رشته سیم‌ها از داخل لوله برق عبور می‌کنند و در محل در نظر گرفته شده برای نصب زنگ از داخل قوطی برق تعبیه شده بر روی دیوار خارج می‌شود. 

در صورتی که سیم‌کشی برق در یک ساختمان از نوع روکار باشد، معمولا دو رشته سیم فاز و نول از جعبه فیوز تا محل نصب برای زنگ در نظر گرفته می‌شود. این سیم‌ها به شکل داکت‌کشی امتداد پیدا می‌کنند و به داخل قوطی زنگ ختم می‌شوند. در صورتی که در یک ساختمان در زمان‌ سیم‌کشی برق، سیم برق مختص برای زنگ را نداشته باشد، باید از جعبه فیوز یا جعبه تقسیم، دو رشته سیم فاز و نول انشعاب گرفته و تا درب حیاط یا درب آپارتمان به منظور نصب زنگ امتداد پیدا کند. 

کلید و پریز زنگ

نحوه سیم کشی زنگ خانه بر اساس نوع زنگ

در خصوص نصب و سیم کش زنگ خانه باید به این نکته اشاره کرد که بر اساس نوع زنگ، نقشه‌های مختلفی برای سیم‌کشی وجود دارد. انواع زنگ ساختمان عبارتند از:

1- دکمه زنگ تک به همراه زنگ اخبار تک

یکی از رایج‌ترین مدل‌ها زنگ خانه به حساب می‌آید که در آن یک عدد دکمه یا کلید زنگ و یک عدد زنگ اخبار وجود دارد. در نقشه زنگ تک به همراه زنگ اخبار تک نیاز به ترانس داریم. ابتدا باید دکمه زنگ را از ترمینال جلویی به زنگ اخبار وصل کنیم. سپس ترانس به دکمه و زنگ اخبار وصل شود.

2- کلید زنگ دوتایی و یک زنگ اخبار

این نقشه سیم‌کشی زنگ ساده برای خانه‌هایی که دارای دو درب ورودی هستند کاربرد دارد. در این روش دو عدد دکمه زنگ وجود دارد که به یک زنگ اخبار متصل می‌شوند. این نوع سیم کشی به ترانس نیز، نیاز دارد و بین کلیدهای زنگ و زنگ اخبار نصب می‌شود.

3- یک عدد کلید زنگ با زنگ اخبار دوتایی

در صورتی که یک خانه بیش از حد بزرگ باشد، باید از این نوع زنگ استفاده کرد. با استفاده از این نوع زنگ، صدای زنگ را در دو نقطه مختلف از خانه می‌توان شنید. در این مدل یک عدد کلید زنگ وجود دارد که به دو زنگ اخبار متصل می‌شود. برای سیم کشی این نوع زنگ ابتدا دکمه زنگ در قسمت جلویی را باید به ترمینال جلویی از زنگ اخبار وصل کنید. سپس باید ترانس را به ترمینال سراسری هر دو زنگ اخبار متصل کنید.

4- دو عدد کلید زنگ با دو عدد زنگ اخبار

در صورتی که بخواهید صدای زنگ هر کدام از درهای ورودی خانه متفاوت باشد می‌توان از دو کلید زنگ و دو زنگ اخبار استفاده کرد. در سیم کشی زنگ با دو عدد کلید زنگ و دو عدد زنگ اخبار، دکمه زنگ جلویی به ترمینال جلویی هر دو زنگ اخبار و دکمه زنگ عقب به ترمینال‌های پشتی زنگ باید متصل شود. همچنین باید هر دو دکمه‌های زنگ به ترانس نیز وصل شوند.

آموزش اول: نحوه نصب پریز زنگ درب خانه

ترانس یکی از تجهیزات مهم در سیم کشی زنگ درب ساده است. بنابراین اگر ترانس نصب نشده باشد ابتدا باید نسبت به نصب ترانس اقدام کرد و سپس بقیه مراحل نصب زنگ ساده را انجام داد. نکته مهم دیگری که برای زنگ درب خانه وجود دارد، محل نصب مناسب است. پریزهای زنگ باید جایی نصب شوند که در مرکز خانه صدای به خوبی شنیده شود.

مرحله اول: فیوز را بزنید تا برق قطع شود

در اولین قدم برای نصب زنگ خانه باید جعبه فیوز را در ساختمان پیدا کرده و فیوز مینیاتوری مربوط به ناحیه زنگ درب را قطع کنید. پیش از شروع کار اطمینان حاصل کنید که برق در آن ناحیه قطع باشد.

جعیه فیوز

مرحله دوم: محل ترانسفورماتور زنگ درون جعبه دیواری نزدیک درب را پیدا کنید

در خصوص ترانس برق یا ترانسفورماتور زنگ باید گفت که یک وسیله الکتریکی است که می‌تواند ولتاژ برق را کاهش داده و برق مورد نیاز زنگ را تأمین کند. این دستگاه یک جعبه فلزی کوچک است که 2 ترمینال دارد. برای نصب زنگ درب، پس از قطع فیوز باید ترانسفورماتور را پیدا کنید. در صورتی که ترانسفورماتور خراب است یا در سیم کشی ترانس برق وجود ندارد، خودتان می‌توانید نسبت به تعویض و نصب آن اقدام کرده یا از یک برقکار کمک بگیرید. 

ترانس برق

نحوه نصب ترانس در سیم کشی زنگ درب

ترانس برق (ترانسفورماتور) را در کنار جعبه تقسیم با پیچ‌ نصب کنید. اتصال ترانس به سیم‌ و کابل ساختمان بسیار ساده است. کافی است به ترتیب رنگ سیم‌ها دقت کنید و آن‌ها را به یکدیگر با اتصالات سیم و کابل وصل کنید. سیم‌ها نول به رنگ آبی، سیم‌های فاز به رنگ قرمز هستند که باید به یکدیگر آن‌ها را متصل کنید. درصورت وجود سیم ارت در سیم کشی ساختمان، سیم ارت ترانس را نیز به سیم ارت ساختمان وصل کنید.

پس از تعویض یا نصب ترانس باید به سراغ سیم‌های مربوط به کلید و پریز زنگ رفته و آن‌ها را به ترانس وصل کنید. مراحل نصب کلید و پریز زنگ گام به گام در ادامه نوشته شده است.

مرحله سوم: ترمینال بالایی ترانسفورماتور را با سیم AWG 16 به ترمینال بالایی کلید زنگ وصل کنید

AWG 16 سیم نازکی است که به راحتی توانایی هدایت ولتاژ مورد نیاز برای تغذیه زنگ را دارد. برای اتصال ترانس به ترمینال بالایی با استفاده از این سیم، باید حدود 1 تا 1.5 سانتیمتر از غلاف سیم را با استفاده از سیم‌چین لخت کنید. در ادامه از یک پیچ‌گوشتی مناسب استفاده کرده و پیچ موجود در ترمینال بالای ترانسفورماتور را شل کنید. سیم باز شده را زیر پیچ ترمینال ببرید و سپس پیچ را با پیچ‌گوشتی سفت کنید.

اتصال ترانس به ترمینال بالایی کلید و پریز زنگ

مرحله چهارم: سیم AWG را از ترمینال پایینی کلید زنگ به ترمینال بالایی پریز زنگ وصل کنید

در این مرحله کافی است که انتهای دیگر سیم را به همین روش از کلید زنگ به ترمینال بالایی پریز زنگ درب خود متصل کنید. در زمان اتصال سیم‌ها به ترمینال اطمینان حاصل کنید که پیچ‌های ترمینال به خوبی در جای خود محکم شده و سیم‌ها از محل خود خارج نمی‌شوند. 

وصل کردن کلید زنگ به پریز زنگ

مرحله پنجم: سیم AWG 16 را از ترمینال پایینی ترانس به ترمینال پایینی پریز زنگ وصل کنید

در این مرحله مانند مراحل قبل عمل کنید. ابتدا حدود 1 تا 1.5 سانتیمتر از غلاف سیم AWG 16 را با استفاده از سیم‌چین برش دهید. در ادامه پیچ مربوط به ترمینال پایینی در ترانس را شل کنید و سر لخت سیم را در داخل آن قرار دهید و پیچ را محکم کنید. برای سر دیگر سیم نیز این کار را تکرار کرده و آن را به ترمینال پایینی پریز زنگ متصل کنید. 

اتصال  ترمینال پایینی ترانس به ترمینال پایینی پریز زنگ

مرحله ششم : فیوز را وصل و زنگ در را به دیوار محکم کنید

پس از اینکه همه اجزایی مورد نیاز را نصب کرده و از صحت اتصال آن‌ها اطمینان حاصل کردید می‌توانید فیوز را روشن کرده تا برق وصل شود. برای اطمینان از صحت کار خود دکمه زنگ را فشار دهید. در صورتی که کار کرد با استفاده از دریل یا پیچ‌ گوشتی برقی می‌توانید بدنه زنگ را به دیوار در محل نصب محکم کنید. 

نصب زنگ درب به دیوار و وصل کردن فیوز

آموزش دوم: آموزش نصب زنگ ملودی

در خصوص زنگ درب خانه‌ها باید گفت که این زنگ‌ها در صداهای مختلفی وجود دارند که یکی از خاطره‌انگیزترین و قدیمی‌ترین صداهای زنگ‌ها، مربوط به زنگ ملودی است. زنگ‌های ملودی ی از یک مدار اسیلاتیو هارتلی استفاده می‌شود که دارای دو سلف سری موازی با یک خازن است که باعث ایجاد یک مدار تانک تشدیدی در آن می‌شود که موج سینوسی شکل تولید می‌کند. 

نحوه نصب زنگ بلبلی حیاط خانه بسیار ساده‌ است. تنها باید زنگ و کلید را در مسیر جریان برق قرار داد. برای نصب زنگ ملودی ابتدا یک محل مناسب برای نصب آن پیدا کرد و در این قسمت سیم‌های فاز و نول برق ساختمان را به زنگ متصل کنید. پس از نصب زنگ، کلید یا دکمه زنگ را در قسمت درب ورودی نصب و سیم‌های فاز و نول در این قسمت را به آن وصل کنید. در نهایت زنگ را امتحان کرده و از سالم بودن و صحت عملکرد آن اطمینان پیدا کنید. 

آموزش سوم: نحوه نصب و تعویض کلید زنگ درب خانه 

یکی از اجزای مهم در زنگ خانه‌ها، کلید یا دکمه زنگ است و فشار دادن آن باعث برقراری مدار و به صدا درآمدن زنگ می‌شود. به همین دلیل آشنایی با روش و نحوه نصب دکمه زنگ نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. 

مرحله اول: محل مناسبی برای نصب دکمه زنگ در نظر بگیرید.

در خصوص محل نصب کلید زنگ باید گفت باید محلی برای نصب آن انتخاب شود که قابل دسترس باشد و در ارتفاع مناسبی نصب شود که همه افراد با شرایط فیزیکی مختلف بتوانند از آن برای به صدا درآوردن زنگ استفاده کنند. 

نصب کلید زنگ درب

مرحله دوم: سیم‌های برق خروجی در محل نصب کلید زنگ را پیدا کرده و به زنگ وصل کنید

در محل نصب کلید زنگ به یک رشته سیم فاز و یک رشته سیم نول نیاز دارد که یا به صورت توکار یا به صورت روکار در این محل وجود دارد. در پشت کلید زنگ دو پیچ اتصال دهنده وجود دارد که باید قسمتی از دو سیم را لخت کرده و به این قسمت متصل کنید. با استفاده از پیچ‌گوشتی پیچ‌های اتصال را به خوبی محکم کنید. 

وصل کردن سیم ها به کلید زنگ درب

مرحله سوم: دکمه زنگ را بر روی دیوار نصب کنید

معمولا برای نصب کلید از از قوطی‌های روکار یا توکار استفاده می‌شود. در آخر کافی است کلید را در داخل قوطی جا دهید تا نصب کلید به پایان برسد. 

روشن کردن فیوز بعد از نصب کلید زنگ درب

تعویض کلید زنگ درب ساختمان

در بسیاری از موارد به دلایل مختلف مانند بروز خرابی یا سوختن زنگ، افراد قصد دارند که زنگ خانه خود را با زنگ جدید جایگزین کنند. 

  • مرحله اول: برق را از قسمت جعبه فیوز قطع کنید.
  • مرحله دوم: با استفاده از پیچ گوشتی پیچ‌های زنگ در جدا کنید. پس از باز کردن پیچ‌ها، کلید را به آرامی از جای خود خارج کرده تا به سیم‌کشی پشت آن دسترسی پیدا کنید. 
  • مرحله سوم: زنگ را بردارید و پشت آن را به دقت بررسی کرده تا بتوانید سیم‌های برق متصل به آن را پیدا کنید. پس از پیدا کردن سیم‌ها، با استفاده از پیچ‌گوشتی مناسب، پیچ ترمینال‌ها را شل کرده و سیم‌ها را جدا کنید تا کلید زنگ به صورت کامل خارج شود. 
  • مرحله چهارم: در خصوص کلید زنگ درب باید گفت که دارای دو سیم متصل است که سیم در بالا و دیگری در پایین قرار دارد. به دلیل اینکه نحوه اتصال این سیم‌ها اهمیت دارد بهتر است برای تشخیص بهتر، سیم بالایی را خم کنید. در صورتی که رنگ دو سیم متفاوت بود و می‌توانستید آن‌ها را تشخیص دهید نیازی به خم کردن سیم وجود ندارد. 
  • مرحله پنجم: کلید زنگ جدید را در محل نصب قرار دارد و سیم بالا را به ترمینال بالایی و سیم پایین را به ترمینال پایینی متصل کنید. با استفاده از پیچ‌گوشتیی مناسب، پیچ ترمینال‌ها را به خوبی محکم کنید تا سیم‌ها از محل خود خارج نشوند. 
  • مرحله ششم: کلید قطع را جابجا کرده و زنگ در را در جای خود با پیچ محکم کنید. در این مرحله می‌توانید فیوز را روشن کرده و برق را متصل کنید. زنگ را فشار دهید و از کارکرد آن اطمینان حاصل کنید. در ادامه با استفاده از پیچ‌گوشتی مناسب یا دریل، کلید زنگ را در محل نصب به خوبی محکم کنید. 
نکات مهم نصب زنگ داخل ساختمان

نکات مهم نصب زنگ داخل ساختمان 

به منظور اینکه زنگ خانه به نحو صحیح عمل کند و افراد پس از مراجعه به منزل شما بتوانند حضور خود را به شما اعلام کنند، زنگ باید به نحو صحیح نصب شود. 

  • به منظور اینکه زنگ خانه به شکل صحیح کار کند، باید سیم‌کشی برق مورد نیاز از داخل ساختمان تا قسمت درب انجام شود. تفاوتی نمی‌کند خانه به صورت ویلایی است یا آپارتمانی؛ در هر دو حالت باید در زمان ساخت، سیم‌کشی برق تا درب ورودی در نظر گرفته شود و انجام بگیرد. 
  • در صورتی که خانه از نوع آپارتمانی باشد، به منظور نصب و استفاده از زنگ، باید سیم‌کشی تا پشت درب ساختمان انجام شود. 
  • در خصوص سیم‌کشی برق برای نصب زنگ باید گفت که این سیم‌کشی با توجه به شرایط ساخت می‌تواند به صورت روکار یا توکار انجام بگیرد. 
  • اگر در یک ساختمان سیم‌کشی به صورت توکار انجام شود، کابل برق مورد نیاز زنگ نیز باید به صورت توکار امتداد پیدا کند و یک رشته سیم نول و یک رشته سیم فاز از جعبه تقسیم یا فیوز به سمت درب ورودی هدایت شود. 
  • در سیستم سیم‌کشی توکار باید سیم‌های برق از داخل لوله‌های مخصوص برق (لوله فلکسی یا لوله خرطومی) عبور داده شده و به محل مورد نیاز برای استفاده هدایت شده باشد. 
  • در صورتی که سیم‌کشی در یک ساختمان از نوع روکار باشد، در این حالت نیز باید یک رشته سیم نول و یک رشته سیم فاز از جعبه تقسیم به سمت محل مورد نیاز هدایت شود. در این روش برای پوشاندن سیم‌ها می‌توان از داکت سیم و کابل استفاده کرده و سیم‌ها را به محل مورد نظر هدایت کرد. 

دیدگاه های کاربران

اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.