نکات مهم مراقبت از انواع پنکه + روش تمیز کردن پنکه

تاریخ انتشار:
1403/02/09
نویسنده:
معصومه ویسی
مدت مطالعه:
5 دقیقه
راهنمای استفاده
اشتراک گذاری
نکات مهم مراقبت و تمیز کردن انواع پنکه

پنکه یکی از کاربردی‌ترین و اولین وسایل سرمایشی است. امروزه انواع مختلفی از پنکه خانگی و صنعتی با ویژگی‌های متنوع در دسترس هستند. پنکه‌های خانگی و صنعتی در مدل‌های ایستاده، رومیزی، سقفی، دیواری، بدون پره و مه پاش تولید می‌شوند. با توجه به اینکه همواره در محیط گرد و خاک و آلودگی وجود دارد، در طول مدت زمان استفاده از انواع پنکه باید به فکر تمیز کردن و مراقبت از آن‌ها نیز باشید. هر یک از انواع پنکه به انجام بررسی دوره‌ای، تمیز کردن و حتی تعمیر و تعویض قطعات نیاز دارند. بدون انجام این اقدامات؛ طول عمر پنکه کاهش یافته و خیلی زودتر از مدت زمانی که انتظار دارید باید مجدد برای خرید پنکه اقدام کنید. تمیز کردن و نگهداری از انواع پنکه صنعتی و خانگی کار سختی نیست، بلکه به رعایت چند نکته مهم نیاز دارد. در ادامه مطلب به بررسی جزئیات بیشتری از روش تمیز کردن پنکه و نگهداری از انواع آن می‌پردازیم.

عکس پنکه سقفی

روش درست مراقبت از پنکه

هر یک از انواع وسایلی که خریداری می‌کنید به نگهداری اصولی نیاز دارند. وسایل سرمایشی به ویژه پنکه هم از این موضوع مجزا نیستند. هر یک از انواع پنکه خانگی و صنعتی ساختار ساده‌ای دارند، ولی باید به فکر تمیز کردن و نگهداری اصولی از همین وسایل ساده هم باشید. تمیز کردن و نگهداری اصولی از انواع پنکه باعث بهبود عملکرد و افزایش طول عمر آن‌ها خواهد شد. از جمله مهم‌ترین نکات در نگهداری اصولی از پنکه می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

1- نصب یا قرار دادن در جای مناسب

یکی از مهم‌ترین یا در واقع اولین نکته‌ای که برای مراقبت از انواع پنکه باید رعایت کنید؛ نصب درست در جای مناسب است. چنانچه پنکه خریداری شده به نصب نیاز دارد؛ باید از دفترچه راهنما استفاده کنید یا از تکنسین‌های این حوزه کمک بگیرید. توصیه می‌شود پنکه را در مسیر جریان باد نصب کنید تا به تهویه هوای محیط کمک کرده و میزان فشار وارد شده به پنکه کاهش پیدا کند. توصیه می‌کنیم پنکه را در نزدیکی وسایل حرارتی، گیاهان و پرده قرار ندهید. بهتر است پنکه رومیزی و ایستاده را بر روی یک سطح هموار قرار دهید.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید؛ خرید پنکه مناسب است. شما باید از نکات مهم در خرید انواع پنکه مطلع باشید تا بتوانید یک پنکه مناسب انتخاب کنید. برای مثال توان و ابعاد پنکه باید متناسب با متراژ محیط باشد. برای محیط‌های کوچک که وسایل متعددی در آن قرار گرفته است؛ می‌توانید پنکه دیواری خریداری کنید تا فضای کمتری اشغال شود.

2- سرویس دوره ای پنکه

تقریبا همه کسانی که از کولر آبی برای خنک شدن هوا استفاده می‌کنند؛ به صورت دوره‌ای پوشال، پمپ آب، موتور کولر و سایر قسمت‌های کولر را نیز بررسی خواهند کرد. در حالی که اغلب مردم نسبت به بررسی دوره‌ای انواع پنکه بی توجه هستند. همین موضوع باعث کاهش طول عمر پنکه می‌شود. برای مراقبت از پنکه‌های خانگی و صنعتی باید حرکت پره‌ها، چرخ دنده و حتی موتور را هر چند وقت یکبار بررسی کنید. مهم‌ترین کار در بررسی دوره‌ای هم روغن‌کاری چرخ دنده است. با انجام این کار از سایش چرخ دنده و ایجاد صدا حین چرخش آن جلوگیری خواهید کرد. در صورتی که در تمام فصل‌های سال از پنکه استفاده می‌کنید؛ باید هر سه ماه یکبار روغن‌کاری انجام دهید. در غیر این صورت یکبار در سال آن هم با شروع فصل گرما کفایت می‌کند.

روش های مراقبت از پنکه

3- تعمیر سریع در صورت عیب یابی

هر یک از انواع پنکه خانگی و صنعتی در معرض ایجاد مشکلات فنی قرار می‌گیرند. چنانچه با مشکلات رایج و احتمالی انواع پنکه آشنا باشید؛ سریع‌تر می‌توانید نقص فنی پنکه را برطرف کنید. البته در صورتی که از نحوه برطرف کردن ایرادات احتمالی پنکه نیز مطلع باشید. در غیر این صورت باید از تکنسین‌های فنی این حوزه کمک بگیرید. خواندن مقاله زیر می‌تواند به شما در تعمیر سریع انواع پنکه در منزل کمک کند.

4- تمیز کردن مداوم پنکه

بر خلاف تصور بسیاری از مردم؛ تمیز نکردن مداوم پنکه یکی از اصلی‌ترین دلایل خرابی پنکه‌هاست. با تجمع گرد و غبار، پرز و کرک معلق در هوا و حتی ذرات ریز زباله بر روی پره‌ها، چرخ دنده و موتور؛ زمینه ایجاد مشکلات جدی فراهم می‌شود. در این شرایط ممکن است حرکت چرخ دنده و پره‌ها مختل شده، به موتور فشار وارد شود و به طور کلی پنکه متوقف گردد. به همین علت باید قبل از تجمع گرد و غبار و سایر آلودگی‌ها بر روی قسمت‌های مختلف، نسبت به تمیز کردن آن اقدام کنید. با انجام این کار به افزایش طول عمر انواع پنکه کمک خواهید کرد.

آموزش نحوه تمیز کردن انواع پنکه

همانطور که گفتیم تمیز کردن به موقع و دوره‌ای انواع پنکه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. تمیز کردن پنکه هم به در اختیار داشتن تجهیزات ویژه، صرف وقت زیاد و انجام کارهای سخت نیاز ندارد. برای تمیز کردن پنکه باید از اصول انجام این کار مطلع باشید. در ادامه مطلب نحوه تمیز کردن انواع پنکه را به صورت مجزا توضیح خواهیم داد:

عکس تمیز کردن پنکه رومیزی

1- نحوه تمیز کردن پنکه رومیزی

پنکه رومیزی یکی از کوچک‌ترین پنکه‌های تولید شده است. این پنکه پایه دار بوده و بر روی میز قرار می‌گیرد. برای تمیز کردن پنکه‌های رومیزی باید مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا دو شاخه سیم پنکه را از پریز برق جدا کنید.
  • قاب محافظ پره‌ها را از طریق باز کردن گیره آن از بدنه جدا کنید.
  • چنانچه پره‌ها گرد و غبار زیادی ندارند؛ در همان حالت با دستمال و شوینده مناسب آن‌ها را تمیز کنید.
  • در صورتی که پره‌ها خیلی آلوده هستند؛ توپی روی پره‌ها را خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا باز شده و پره‌ها را جدا کنید.
  • پره‌ها و توپی را با آب و شوینده شستشو داده و خشک کنید.
  • با دستمال، خلال دندان و شوینده بسیار کم؛ قسمت‌های داخلی پنکه را نیز تمیز کنید.
  • قبل از بستن قطعاتی که جدا کرده‌اید؛ باید از خشک شدن تمام قسمت‌های ثابت و جدا شدنی اطمینان حاصل کنید.
  • قطعات را در جای خود نصب کرده و قاب محافظ را ببندید.
  • سیم برق، پایه، دکمه‌ها و کنترل پنکه را نیز تمیز کنید.

با تمیز کردن به موقع و دوره‌ای پنکه رومیزی؛ نیازی به باز کردن تمام قطعات آن نخواهید داشت.

عکس تمیز کردن پنکه ایستاده

2- نحوه تمیز کردن پنکه ایستاده

پنکه ایستاده یکی از کاربردی‌ترین مدل‌های تولید شده است. تقریبا در اکثر خانه‌ها حداقل یک پنکه ایستاده وجود دارد. ساختار کلی پنکه ایستاده هم به پنکه رومیزی شباهت دارد. با این تفاوت که ابعاد پنکه ایستاده بزرگ‌تر بوده، وزن بیشتری دارد و در نتیجه قدرت آن هم بالاتر است. برای تمیز کردن انواع پنکه ایستاده باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • پنکه را خاموش کرده و کابل برق را از پریز جدا کنید.
  • گیره قاب محافظ را باز کرده و آن را از بدنه جدا کنید.
  • قاب، پره، توپی و قسمت پشتی پنکه را با دستمال، شوینده و خلال دندان تمیز کنید.
  • چنانچه قسمت‌های نامبرده آلودگی شدید دارند؛ باید آن‌ها را به طور کامل جدا کرده و با آب شستشو دهید.
  • تا زمان خشک شدن قطعاتی که شستشو داده‌اید؛ بهتر است پایه، دکمه‌ها، کنترل، سیم برق و… را تمیز کنید.
  • پس از خشک شدن کامل قطعات؛ آن‌ها را در جای خود نصب کنید.
  • بعد از بستن گیره قاب محافظ پنکه؛ سیم برق را به پریز زده، از روشن شدن و درست چرخیدن پره‌ها اطمینان حاصل کنید.

توصیه می‌کنیم حداقل دو بار در طول ماه انواع پنکه را تمیز کنید. با انجام این کار نیازی به باز کردن تمام قطعات نداشته و از ایجاد مشکلات فنی برای پنکه جلوگیری خواهید کرد.

عکس تمیز کردن پنکه مه پاش

3- روش تمیز کردن پنکه مه پاش

نحوه تمیز کردن پنکه‌های مه پاش نسبت به سایر انواع پنکه ایستاده، رومیزی و سقفی متفاوت است. امروزه انواع مختلفی از پنکه مه پاش با ساختار متفاوت تولید می‌شوند. تمیز کردن پنکه‌های مه پاش پره دار مانند پنکه ایستاده است. با این تفاوت که اگر پنکه از نوع مخزن دار باشد؛ باید مخزن آن را نیز تمیز کنید. برای تمیز کردن پنکه مه پاش التراسونیک هم باید از دفترچه راهنمای این وسیله سرمایشی استفاده کنید.

4- روش تمیز کردن پنکه سقفی

تمیز کردن پنکه سقفی به انجام چند کار متفاوت نیاز دارد. برای تمیز کردن قطعات پنکه‌های سقفی خانگی و صنعتی باید از چهارپایه استفاده کنید. البته قبل از قرار گرفتن بر روی چهارپایه باید پنکه را خاموش کرده و در صورت روشن بودن محیط با نور آفتاب؛ فیوز را نیز قطع کنید. برای تمیز کردن پنکه سقفی باید به میزان آلودگی آن توجه داشته باشید. چنانچه آلودگی پنکه سقفی خیلی زیاد باشد؛ باید قطعات آن را جدا کنید. با اطلاع از نحوه تمیز کردن پنکه سقفی در ۴ مرحله؛ می‌توانید این وسیله سرمایشی را به آسانی تمیز کنید.

عکس تمیز کردن پنکه صنعتی

5- نحوه تمیز کردن انواع پنکه صنعتی

پنکه‌های صنعتی در مدل‌های ایستاده، زمینی، دیواری، سقفی و مه پاش تولید می‌شوند. ابعاد پنکه‌های صنعتی هم بزرگ‌تر از پنکه‌های خانگی است. به همین علت به صرف وقت بیشتر، در اختیار داشتن چهار پایه و حتی نیروی کمکی نیاز دارید. اولین اقدام برای پاک کردن انواع پنکه صنعتی؛ خاموش کردن پنکه و قطع اتصال دستگاه به برق است. سپس با مطالعه دفترچه راهنمای پنکه می‌توانید قسمت‌های مختلف آن را با دستمال تمیز کنید یا در صورت لزوم آن‌ها را جدا کرده و با آب شستشو دهید.

ولی در حالت کلی پره‌ها و بدنه را با یک دستمال مرطوب آغشته به محلول آب و صابون پاک کنید. از یک برس یا خلال دندان برای تمیز کردن گوشه‌ها و شکاف‌ها استفاده کنید. به هیچ عنوان برای تمیز کردن موتور یا قطعات الکترونیکی از دستمال مرطوب یا شوینده استفاده نکنید.

عکس پنکه رومیزی با ماده شوینده پنکه

نکات مهمی که در روش تمیز کردن پنکه باید رعایت کنید

در صورتی که از نحوه تمیز کردن انواع پنکه مطلع باشید، دفترچه راهنمای دستگاه را مطالعه کنید و چند نکته مهم را در نظر بگیرید؛ تمیز کردن پنکه کار سخت و پیچیده‌ای نیست. با تمیز کردن به موقع و اصولی انواع پنکه هم طول عمر دستگاه را افزایش خواهید داد. از جمله مهم‌ترین نکات در تمیز کردن پنکه می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • هیچگاه موتور پنکه را با آب یا شوینده فراوان شستشو ندهید.
  • برای تمیز کردن پنکه از مواد اشتعال زا استفاده نکنید.
  • هرگز قطعات خیس و تازه شسته شده را در جای خود نصب نکنید.
  • برای تمیز کردن پنکه از جدا شدن سیم و کابل برق از پریز اطمینان حاصل کنید.
  • پنکه‌های صنعتی را با همراهی نیروی کمکی تمیز کنید.
  • روغن‌کاری به موقع پنکه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
  • برای تمیز کردن هفتگی پنکه از گرد و غبار می‌توانید از سشوار استفاده کنید.
  • چنانچه پره‌ها را از پنکه جدا نمی‌کنید؛ هنگام تمیز کردن آن‌ها یک دست خود را در پشت پره‌ها قرار دهید تا فشار زیادی به آن‌ها وارد نشود.
  • مطالعه دفترچه راهنمای هر یک از انواع پنکه خانگی و صنعتی کمک بزرگی به شما می‌کند.

با رعایت این نکات نه تنها ایمنی خود را حفظ می‌کنید، بلکه از وارد شدن صدمات جدی به پنکه نیز جلوگیری خواهید کرد. تمیز کردن به موقع، اصولی و کامل پنکه به افزایش زیبایی و طول عمر پنکه کمک می‌کند.

دیدگاه های کاربران

اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.